søndag 1. april 2012

Gangsperr

Som jeg skrev tidligere, det har vært uvær i vinter. Hos nabo Mimmo og Lina har vinden veltet tre store furutrær. Og da mener jeg store! De har havnet hos Pasquale som vinterved og de var 60-70 cm tversover. De var minst tretti år gamle. Hos oss har vinden brukket noen greiner på det store treet ved innkjørselen og en grein av et tre nede i "skogen", samt en bitteliten tuja. Billigtaket over pergolaen har også blåst ned, men det var av en kvalitet som gjorde at vi var overrasket hver vår over at det enda lå på plass.  Nå  har jeg funnet en trelasthandel i Ceglie der jeg fikk kjøpt inn nesten uhøvlet matrial som skal bli nytt tak. De ville selge meg høvlet med not og fjær, men det tror jeg ikke ville være lurt med de store temperatursvinginger vi har. I tillegg vill malingen ikke sitte godt på slikt.
De blir beiset på undersiden, malt på oversiden og lagt som tømmermannspanel. Alle bord beises først på det som skal være undersiden og males trinnvis på oversiden etter som arbeidet skrider fram. Dermed slipper jeg å ligge oppå og male.

Men, det tar tid når 40 flate bord skal beises på en side samt begge kanter. I tillegg skal alle overliggerne beises på en side.

Alt dette mens vi innimellom gjør andre ting. Som å rydde alt som har blåst inn under busker og trær, rydde ugress fra roser og klatreplanter.





Og så må vi ta oss tid til å nyte blomsterprakten fra morelltrærne.
Og av og til bare gjøre ingen ting.

Men, det føles som om det er langt igjen til alt er som vi vil ha det.

Det verker i alle ledd og i muskler som vi ikke engang visste vi hadde.

Søndag ettermiddag var alle bord beiset og alle rester av det gamle pergolataket fjernet. Nå skal bare tverrliggerne beises før det nye taket settes opp.


1 kommentar:

  1. Jammen skulle eg ha malt nokre bord pr. dag om eg kunne tatt ein Quick Lunch-tur til Ceglie. Men litt å oppleva er her nå i Vikedal og. 6 spekkhoggar har tatt seg inn i fjorden her for å gjera seg feite på sild. Flott syn.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...