lørdag 15. september 2012

Besøk, markeder, mat, høst etc

Vi har vært heldige og fått besøk av Anja, Livars eldste datter. Denne gang alene, hennes kjære Borger var opptatt med garasjebygging.

Anja er ganske flink på shopping. Og området her er spekket med markeder med priser som gjør at lommeboken nesten får varmgang. Hun kom tirsdag formiddag. Onsdag var det marked i Martin Franca, torsdag i Grottaglie,  lørdag i Francavilla Fontana og mandag i Cisternino.

Med skopriser som starter på € 3, jakker i ull og merino som starter på € 10 så forstår man at det siste som ble kjøpt på mandagen var en større koffert. Overvekten ble ikke akseptert på flyplassen og noe måtte over i håndbagasjen.

Når vi har besøk er det kjekt å kunne gå ut å spise i lag. Etterhvert har vi funnet gode restauranter der kvalitet og pris står i et greit forhold til hverandre.  Jeg skal ikke fortelle hvor mye vekten gikk opp, men kan bekrefte at oppholdet ikke kan betegnes som en slankekur, hverken for Anja eller meg.

Bildet viser noen av antipastirettene vi fikk på et osteria i Martina Franca.

Som dere ser, fredag var det ingen handling. Men, da var vi bedt til Cena (middag) hos Fara og Francesco i Grottaglie. Stappmette er nok den rette betegnelsen på oss når måltidet var ferdig. Anja etterlyser oppskrifter på noe av det vi fikk servert.


Søndag formiddag var det dyremarked i Grottaglie. Selvsagt måtte vi sjekke ut dette også. I tillegg til salg av høner, ender, haner, vaktler, kaniner og andre matrelaterte dyr, var det også salg av burfugler, akvariefisker, skilpadder, hamstere og andre burdyr. Midt på plassen var det et innegjerdet område. Der var det mange som red omkring på hester. Rundt utenfor gjerdet ble det kjørt med hest og vogn.


Søndag ettermiddag var det som vanlig tur til lamia'en til Andrianis. Denne gang ble det plukket kaktusfiken. Francesco har fått laget spesialredskap, noe som er en fordel når disse små stikkerne skal behandles. Og Cira har teknikken i orden når de skal skrelles.
















Vi har fått litt regn. 9 mm har gjort jorden passe fuktig til å kjøre jordfreseren.

Det er greit å få jorden i god konsistens slik at den blir klar når jeg skal så. Vi sår hver høst slikt som skal vokse om vinteren. Hvitløk, løk og bønner i hvert fall. Kanskje finner vi på noe annet også.  Vi har lyst å prøve borretaneløk, men er usikre på om vi får tak i småløk.

Det er litt uvant å så på høsten, men vi har gjort det noen ganger og er strålende fornøyd med resultatet.

Høsten er høstetid og i sommer har vi dyrket gresskar. Siden slike planter krever mye vann og gjødsel, sådde vi dem bak huset i nærheten av septiktanken. Vanning skjedde fra sistnevnte. I store mengder. Opp til 100 liter pr dag i den varmeste perioden.  Resultatet står ikke i forhold til innsatsen. Vi har fått 6 gresskar, det største på 13,3 kilo, fire som var over ti kilo, ett som var 7,3 og ett som ikke er høstet enda, men er relativt lite.  



Bildet viser det på 7,3 kilo.









Jeg har tidligere skrevet om bank og papirmøllen her i Italia. Til nå har jeg brukt  en ren internettbank i lang tid. Men, når jeg skulle føre over penger fra Norge til kontoen her, da trakk de fra € 10,32 pluss 2 promille (minst €4,13) av overføringsummen. Det likte jeg ikke og kontaktet dem, fortalte at Norge var med i EØS "Spazio Economico Europeo" og at jeg dermed skulle ha like vilkår som EU-borgere som slipper denne avgiften.  Protesten nådde ikke fram.

Da tok jeg  kontakt med Credem Bank i Ceglie. Jeg skrev til dem og spurt om betingelser, men fikk ikke svar på mail. De forsøkte å ringe meg flere ganger uten at det var mulig å snakke med dem. Mobilsignalene her er ikke akkurat stabile. Derfor tok jeg turen personlig fredag morgen.

Og fikk vite at det ikke kostet noe å overføre penger til kontoen.
Det kostet ikke noe å ha nettbank, bare den ble brukt minst en gang i halvåret.
Det kostet ikke noe å ha debetkort så sant kortet ble brukt minst en gang månedlig. Det kostet € 1 pr måned det ikke ble brukt.
Det kostet € 3 å foreta uttak over skranke.
Så langt, atskillig bedre betingelser enn nettbanken jeg er kunde hos.

Så kom ulempen; det var en månedlig statskatt på kontoen. Det ble belastet hvert kvartal med € 8,55. Årlig ble det € 34,20.  Jeg protesterte på dette og sa at nye regler fra i år tilsa at dette gebyret ikke ble belastet så lenge saldo var under € 5000.  Jeg ble ikke trodd.

Etter at jeg kom hjem fant jeg fram til regelverket og sendte det i mail til banken.  Fredag  ettermiddag ringte funksjonæren og bekreftet at jeg hadde rett og han hadde tatt feil.  Nå skal jeg i møte for kontoåpning den 20. sept. Men før jeg skriver under, vil jeg ha alle priser bekreftet.

Av og til er det kjekt å kunne mer enn "fagfolkene".


Og så er det greit å gå opp veien for de andre rogalendinger som snart overtar hus her i området. Bankkonto må man ha når man har eiendom her. Strømregning skal betales annenhver måned og eiendomskatten; IMU kan ikke betales fra norsk konto. Man må også betale renovasjonsavgift. Den er det nye regler for i år. Regning skulle bli utsendt i august, men så langt har ingen ting dukket opp. Kanskje må jeg en tur på rådhuset for å sjekke.  Her er det lite som skjer automatisk, man må selv ta initiativ til å få ordnet opp og betalt sine regninger. Hvis ikke kommer det tilleggsgebyr.


1 kommentar:

  1. Godt med god vegvisar.
    Elles må eg bare repetere:
    Det er ikkje vanskelig å kjøpe hus i Puglia. Det er bare annleis.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...