onsdag 15. mai 2013

Ny grill


Mange telefonsamtaler har det blitt. Til sjåføren med spørsmål om når det kunne ventes levering.
Mandag ettermiddag ringte han og sa at han ville være på parkeringsplassen utenfor gravplassen i Ceglie kl. 17 på tirsdag. Om jeg kunne møte ham der? Det kunne jeg og som avtalt dukket han opp. Endatil litt før avtalt tid. Det har vel aldri skjedd noen gang før.
Jeg måtte kjøre foran og når de kom fram var de en smule beskjemmet over at de ikke hadde funnet fram ved første forsøk.


Grillen ble trillet inn og satt et stykke fra der den skal stå til slutt. Plast og ting ble fort fjernet og jeg forsøkte å løfte en av delene. Det var et forgjeves forsøk.
Men nå er den ute av plasten og da kan endel av fukten fordampe. Så kanskje det kunne bli lettere etterhvert? Jeg måtte ha hjelp allikevel.





Når vi snakker om hvit. Tidligere på dagen ville Sofie avgårde til Itriabloc, en betongvarefabrikk som ligger ca 5 km herfra. Inne i fabrikken har vi sett at det står en mann og hugger i stein og vi tenkte at en eller annen form for håndlaget dekorasjon kunne være en idé.
Som sagt så gjort. Det meste han laget var religiøse motiver. Kors, Jesusfigurer etc. Men i en eske lå det nedpakket noen utelamper som vi likte. Dermed fikk vi med oss et unikt eksemplar. Ulempen er at når vi skal ha lys i den, må jeg bore gjennom 50 cm sandstein for å få skjult ledningen. Jeg har en bor på 40 cm, men det blir for smått. Vi kjøper oss arbeid. Men det kan bli vakkert til slutt.


Pietro som maler huset til Auglend ble spurt om hjelp og kl 15 på onsdag kom han for å hjelpe.

Det er godt å ha muligheter til slikt når jobben blir for tung.

På relativt kort tid ble hele prosjektet ferdig.







Jeg tror ikke at jeg noensinne hadde klart dette selv.

Nå gjenstår maling, d.v.s. behandling med en blanding av hvit sement og kalk.

Og så må jeg nok tette litt på baksiden.


Når grillen var oppe og ferdig spurte jeg om han kunne tenke seg å hjelpe med å bore et hull i en søyle slik at vi kunne få strøm til den nye lampen. Vi ville helst ha hull, det ble mer diskret på den måten.

Problemet er at også hans bor bare er 40 cm lang, men søylen er 50 cm tykk. Når han hadde boret så langt det gikk med boret spurte han om jeg hadde armeringsjern.  Det hadde jeg og han brukte vinkelsliperen til å lage en splitt i enden, litt sliping og dermed var det et bor som var langt nok. Det var ikke veldig effektivt så drillen måtte ha en halvtimes pause for å kjøle seg ned. Men til slutt fikk jeg hull og lampen kunne henges opp og kobles til.

Og når mørket senket seg ble vi fornøyd med resultatet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...