lørdag 11. mai 2013

Pergola - eller veranda på italiensk.


Vi venter på grillen.

I god tid ble den gamle grillen revet og
muren bakom pusset etter alle kunstens regler.
Torsdag ettermiddag fikk vi telefon om at grillen skulle bli levert fredag morgen ca kl. 10.
Fredag kl 12 ringte jeg og spurte hvor transportøren var. Fikk til svar at han ikke hadde funnet frem, gitt opp og kjørt tilbake til Mesagne.
På tross av god kjøreanvisning viser det seg igjen og igjen at de som skal levere varer ikke er utstyrt med leseevne.  Ekspeditøren hos Leroy Merlin  i Mesagne forsto lett hvordan det skulle kjøres. Men sjåfører er visst en egen rase.  De kan heller ikke lese eller svare på SMS.


Ventetiden har likevel vært forholdsvis interessant. Som de fleste av bloggens lesere vet, vi har norske naboer. Gaute og Lill Karin Auglend har kjøpt et hus ca 5 km fra oss. Og nå i det siste har garasjen fått nytt tak og nypussede vegger. Alt for å bli klart til å bygge pergola foran.
Jeg fikk telefon fra snekkerne på onsdag med spørsmål om jeg kunne stille på eiendommen kl. 07:00 neste morgen. Motvillig gikk jeg med på det, selv om jeg visste at det var helt unødvendig. Det de ville jeg skulle gjøre var å passe på at de hadde strøm. Akkurat som om jeg ikke kunne gjort det dagen før? Men, selvsagt stilte jeg opp og skrudde på strøm og passet på at de kom seg vel på plass. Materialene kom på en liten lastebil av eldre årgang.










Jeg lurte meg til å ta et bilde inn i førerhuset. Man kan trygt si at dette hadde vært et sjeldent syn i Norge.

Men, materialene og snekkerne kom på plass, fikk lastet av bilen og satte i gang.  De jobbet effektivt og i løpet av dagen var mye av jobben gjort.
















Detaljene i arbeidet er kjekt å se også.




Det manglet noen skruer,  takpapp, lekter og panner. Og det meste kom på plass neste dag.


Og lørdag var alt ferdig.


Jeg er imponert over det disse snekkerne fikk til. Detaljrikdommen var stor og ingen ting overlatt til tilfeldighetene.

Lørdag kom også en liten lastebil og to menn. De skulle fjerne alle de gamle takpannene som de hadde kastet i en haug når de gjorde klar for legging av nytt tak. Utstyrt med spade, bøtte og trillebår fjernet det hele sulamitten på kort tid.


Og vi venter fortsatt på grillen. Og på at snekkerne skal sette opp annekset vårt. Det skal skje i neste uke - er vi lovet.



1 kommentar:

  1. Du er ein drivande god eigedomsforvaltar.
    Ser elles tydeligare og tydeligare at det å finne fram til Huset Vårt, no Villa Serena utan anna enn vegleiing pr sms det var litt av eit kunststykke. Verkelig veg og omtala veg er ikkje alltid det same.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...