tirsdag 18. mars 2014

Tiden flyr

Det er travelt for tiden. Mye skal gjøres på kort tid. Jeg har hatt besøk av representanter for forsikringselskapet. De ble, som jeg, en smule forbannet over det som hadde skjedd. Innbrudd er ikke greit i utgangspunktet, men disse kjeltringen hadde hatt det travelt. De forsto nok at det hadde gått en alarm. Dermed ødela de alarmen. Deretter koblet de fra routeren og kaset den ute.  De tenkte nok at det var en forbindelse mellom disse. Noe det ikke var.

Deretter fikk de travelt med å sjekke om det fantes verdier utover det som var tilgjengelig og lett synlig. TV, motorsager, PC, kløyveøks og kikkert var sannsynligvis førstevalget. Deretter kom det rare. De stjal skjærefjøler på kjøkkenet og alle traktene. De tok også med seg slangen til støvsugeren!! Hva i allverden skal de med en støvsugerslange uten støvsugeren?

Heldigvis har vi et skikkelig forsikringselskap som ordner opp. Mye bedre enn de norske selskaper. Og ikke minst, mye bedre enn de italiensk som kan bruke flere år på oppgjøret.

Det første jeg satte i gang med var å få tak i ny sikkerhetsdør. Heldigvis har vi funnet en "smed" anbefalt av våre lokale venner. Han kom umiddelbart og tok mål til ny dør. Sannsynligvis levert i løpet av ukes tid eller vel så det.
Ellers har dagene gått med til å renske opp etter "gjestene" og erstatte det som er stjålet. Noe lar seg ikke erstatte. Gaver som vi har fått vet vi hverken verdi på eller hvor det er anskaffet. Men jeg tar det med godt mot. Jeg prøver å ha forståelse for at ikke alle har det like godt som oss nordmenn og dette kan være en måte å få del i rikdommen på. Når vi så må få erstattet gjenstandene får det litt omsetning hos de lokale butikken. Ikke bare negativt altså.

Det blir også tid til andre ting også. Leveggen som ble planlagt de to siste vintre er på gang. Murblokkene og det som skal til ellers kom på plass i dag morges. Murerne jobber som avtalt. Det gir også en god følelse, på denne måten hjelper vi noen som er arbeidsledige og trenger hver eneste euro.

Ikke bare muringen, men også taket over vår "gapahuk" skal de ta seg av. Forhåpentlig blir de ferdige med det hele i løpet av uken


Etter at forsikringselskapet sine representanter hadde besiktiget fikk jeg mail fra selskapet om at jeg måtte oversende kopi av politianmeldelsen. Det kunne bli vanskelig, tenkte jeg og ba vår venn Maurizio om hjelp. han skulle komme og følge meg på lørdag. Men måtte dessverre melde avbud, han fikk ikke tid før torsdag. Da tenkte jeg at jeg kunne forsøke uten hjelp. Det gikk bra. Faktisk var Carabinieri meget hjelpsomme og jeg fikk den bekreftelsen jeg behøvde. Det eneste de ville ha i tillegg var en oversikt over hva som var stjålet og/eller ødelagt.

Etter politiet dro jeg til våre gode venner Cira og Francesco i Grottaglie. Det ble et hjertelig gjensyn med hele familien. Uten at det var planlagt ankom jeg rett før lunch. Etter pasta ble det servert kanin. Den var minst like god  om ikke bedre enn den som ble servert forleden på Al Fornello da Ricci, en av to restauranter i Puglia med Michelinstjerne.
Jeg hadde planlagt å dra videre til Ipercoop for å kjøpe ny støvsuger. Da fikk jeg vite at dersom jeg hadde kundekort fikk jeg 20% rabatt på alle varer utenom mat. Men slikt kundekort hadde ikke jeg. Francesco hadde og ble med meg til kjøpesenteret. Dermed sparte jeg (forsikringselskapet) endel euro.

Hønene er kommet hjem. Alle fire trives med det. Men stakkars Bøgvald overlevde ikke vinterens strabaser. Han hadde flere rømmingsforsøk og etter å ha blitt fanget for n'te gang fant Pasquale han død i hønsegården en dag. Men, jeg ble umiddelbart tilbudt ny hane. Så nå er Bøgvald II på plass. til stor glede for alle parter skulle jeg tro. Nummer 2 er ikke så redd og skeptisk overfor mennesker som nummer 1 var. Og han er akseptert i flokken.



1 kommentar:

  1. Det går føre seg skjønar eg. Du får passe på at du ikkje jobbar så du blir ferdig sjølv.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...