tirsdag 28. juli 2015

Takarbeid del 3

Mandag - ferdig.

Som vanlig når det er meldt bsøk sover jeg lett og våkner tidlig. Så også på mandag. Allerede kl 06:00 var jeg klar for invasjon av snekkere.
Tiden gikk og jeg tenkte at de nok ikke kom. Men det gjorde de. Begge to, både Francesco og Martino kom kjørende i nitiden og satte igang umiddelbart.

Først bjelken på tvers over søylene, deretter de som gikk fra huset og til første bjelke.

Halvannen time senere var alle bjelker på plass og det var klart for "perline" fjøler med not og fjær.

Fjølene er fire meter lange og bjelkene var lagt slik at skjøten kom rett over siste bjelke.

Selv ville jeg begynt øverst mot muren og arbeidet meg nedover, men disse karene gjorde det omvendt.
Begge jobbet på taket og min jobb ble å få fjølene på plass til dem.  Den jobben var lett i forhold til de som jobbet i solsteiken.  Det var mellom 34 og 35 i skyggen. Hva den var på taket kan man bare tenke seg. Det gikk i alle fall med mye kaldt vann.

Oppå fjølene ble det lagt shingel.  






 Øverst ble det smurt spesialmiddel for å stoppe eventuell lekkasje mellom mur og nytt tak.












Ca kl. 17:30 var de ferdige med hel jobben. De hadde stort sett jobbet non-stop hele tiden. Uten mat. Ikke for det, de var såpass godt i hold at å hoppe over et måltid i ny og ne sikkert var bare bra.


For meg gjensto feiing og spylig, få møblene på plass igjen og slikt. 

Jeg hadde fått IBAN-nummeret og logget meg på nettbanken og betalte det avtalte beløp. Heldigvis la jeg forfall et par dager fram for senere på kvelden kom fakturaen på mail. Den var nesten € 100 billigere enn avtalt. Så nå må jeg i banken i morgen og forandre betalingen.  Slike endringer tillater ikke den italienske nettbanken. 

Jeg hadde også hoppet over ett måltid og syntes jeg fortjente et bedre sådant. Dro til Ceglie for å spise og oppdaget at det var feiring i byen. 
Skytshelgenen Sant'Anna skulle feires. I går på søndagen var det helgenbæring og religiøs feiring, i dag var det oss vanlige hedninger som kunne markere. 
Det ble markert med salgsboder langs gatene, orkester på Piazza Plebicito og spisesteder med bord i gatene. 
Siden det var lenge siden jeg hadde snakket med Pamela og Mimmo ba jeg dem med meg til bespisning på Arrosteria Borgo Antico. 
Mens jeg ventet på dem la servitøren Marco menyen på bordet. Fast meny var € 23 pr person. Men etter bespisning viste det seg hva kjennskap og vennskap betyr her i området. Regningen kom ikke på € 69 men på € 50.- Eieren, Guiseppe kjente både Mimmo og Pamela og passet personlig på at vi fikk det som vi skulle. 

På hjemvei var det rett og slett vanskelig å ta seg fram. Uheldigvis hadde jeg ikke kamera med meg så bildet er tatt med mobilkamera.

Piazza Plebicito kl. 22:30
Full rulle på alle måter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...