søndag 16. august 2015

Helgenfeiring

Alle byer i Italia med respekt for seg selv har en skytshelgen. Det har også Ceglie Messapica. Her er det San Rocco som er byens helgen. Den samme som de feirer i Locorotondo og andre byer i Italia. Dødsdagen, 16. august 1327 markeres med opptog og lufting av statuer.
San Rocco skal vist beskytte mot pest og kolera, epidemier, kneproblemer og hudsykdommer, Han er samtidig hundens helgen, beskytter av avdøde kyr, invalide, kirurger, gravere, brukthandlere, pilegrimer, apotekere  samt de som blir utsatt for falske beskyldninger.  Det er ikke måte på hva denne helgenen kan.

Nå skulle han luftes i Ceglie og det gir alltid anledning til å feire.





Jeg prøver å få med meg når det er fest i byen og tok turen i kveld også.  Etter endelig å ha funnet en plass å parkere gikk jeg inn til sentrum. Utenfor kirken møtte jeg, av alle ting, mine beste venner.

Her sto Pasquale og Vita og snakket med Francesco, Cira, Francesco og Pina.  Verden er liten.










Ellers, svart av folk i gatene og lys som er vanlig ved slike festdager.









På Piazza Plebiscito var det symfoniorkester som spilte. Noe som også de minste satte pris på.

Slik går no dagan....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...