onsdag 16. mars 2016

BILFORSIKRING





Siden vi kjøpte bil i 2011 har vi hatt den forsikret hos Italsure/Clements/AIG. Det var dyrt sett i forhold til norske priser, men veldig rimelig i forhold til hva italienske forsikringselskap krevde på den tiden. Norsk bonusbekreftelse lo de bare av og prisen kunne være opp til tredjeparten av verdien på bilen - for kun ansvarsforsikring!
Når Geir ville kjøpe bil, kunne han ikke få den registrert siden han ikke har oppholdstillatelse, noe som vi har.
Derfor ble bilen registrert i mitt navn og forsikringen ordnet via samme selskap. 20. oktober kom Geir ut for et uhell og bilen ble etterhvert knokset. 9. mars tikket oppgjøret inn på min konto og ble videresendt til Geir.
22. mars skulle min bilforsikring fornyes. Jeg etterlyste kravet og etter en tid fikk jeg tilbakemelding på at de ikke lenger opererte i Italia. Jeg hadde fått et lite forvarsel, men da med beskjed om at de arbeidet med saken og at jeg dermed skulle forholde meg i ro. Selve den offentlige beskjed om nedleggelse kom en uke før utløpet av forsikringen!

Nå måtte jeg ut å kjøpe forsikring hos et lokalt selskap. Jeg håpet og trodde det skulle gå greit, i alle fall så det slik ut når jeg søkte etter tilbud på nettet. Faktisk så det ut som det selskapet vi har forsikret APE'n i kommer ut med rimeligste alternativ. Men, det nyttet ikke mye. Når jeg møtte opp og viste dem tilbudet jeg hadde fått på nettet, fikk jeg beskjed om at de ikke fant mitt nåværende selskap i sine systemer. De var tydeligvis ikke interessert i å gi meg et tilbud overhodet.
Måtte bare dra derfra med blanke ark igjen

Neste skritt ble å søke på nett igjen. Fant da et selskap; Prima.it som så ut til å kunne bli et alternativ. € 100 dyrere enn Sara som ikke ville ha meg, men ......
de er ikke lette å forstå. Det kom etterhvert tilbakemelding om at de ville ha endel dokumenter tilsendt. Noe de fikk.
Blant annet skaffet jeg meg en ny bonusbekreftelse fra Sparebank1 Forsikring. Der tro Solveig Maria Könz til og ordnet en bekreftelse i løpet av minutter. Om det virker er en annen sak.
Men, kom det noe mer fra Prima.it. Navnet skulle tilsi det, men de levde ikke opp til navnet.
Neste selskap; Quixo.it. Samme sak her, alt så bra ut, det var bare å betale. Stopp igjen. Betalingen ble ikke godkjent, det måtte ventes på respons fra dem først. Iflg. SMS'er skulle det komme respons i løpet av timer.
"Timer" er et tøyelig begrep i Italia i hvert fall.  Etter 36 slike ba jeg om hjelp fra Maurizio, naboens svigersønn. Han lå hjemme og var syk, men skulle forsøke å kontakte sin agent.  Mens han jobbet med det, kom jeg på at jeg ville snakke med firmaet der jeg hadde kjøpt bilen i sin tid. Satte Maurizio på vent og dro til Ceglie. Og fikk forsåvidt hjelp.
Der ble jeg henvist til Generali i Francavilla Fontana. Når jeg kom dit ventet de meg og selvsagt ville de hjelpe.
Dokumenter ble ordnet, kredittkort dratt og forsikringen var i orden.

Det var mye dyrere enn både Prima og Quixo. Men, de kunne fryse prisen når jeg dro til Norge. Dermed får jeg to år for prisen av ett og plutselig var de billigst.

Nå kan jeg slappe av, Fire dager før den gamle forsikringen utgår.

Som en liten kuriositet; jeg skal få installert en "svart boks" i bilen. Det er historikk på hastighet og kjørestil og skal etter sigende hindre arrangerte ulykker. Noe som igjen koster både forsikringselskap og samfunnet store summer. Forøvrig er installering gratis og allerede når forsikringen avtales får man rabatt.

Siden vi er inne på Italia og biler. Kos dere med videoer av Fiat S76. 1911 modell med 28,5 liters firesylindret motor.
Det var en tilskuer nylig som fortalte om å bli fysisk slått overende og svidde øyenbryn når den rullet sakte forbi..

2 kommentarer:

  1. Mon tru om svart boks hadde forhindrq ulukka med min / din Opel?Den skal jo etter sigende hindre arrangerte ulykke

    SvarSlett
  2. Det er vel helst selvforskyldt, arrangert "ulykke" som skal forhindres.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...