torsdag 29. juni 2017

Fyre med ved

Fyring med ved er slutt.   I alle fall innendørs.

Motorsag og Livar kan være en livsfarlig kombinasjon. Og siden jeg kanskje må være alene høst og vår, bestemte jeg meg for å bytte ut vedovnen med pelletsovn.

Nå står den gamle utenfor og venter på ny eier. I sin tid fikk vi den gratis av vår gode venn Guido, og nå skal den videre til nabo Pasquale. Der fyrer de kun i en diger peis, og de blir det mye varme som forsvinner rett opp pipa.

Jeg er glad jeg ikke skal være med på transporten. Den veier nemlig 120 kilo!


Så nå blir det pelletsovn i stedet. Forsåvidt er det også vedfyring, men mer renslig og regulerbart. For ikke å snakke om at kapasiteten er langt høyere enn den gamle. ca 7,5 kw skal være tilstrekkelig til å varme opp både stue, kjøkken og soverom. I alle fall når utetemperaturen ikke blir altfor lav. Da er vi forøvrig ikke her heller.

Vi fikk hjelp av Arcangelo (erkeengelen) og hans hjelpesmann til monteringen.  Pipen til den gamle ovnen måtte byttes ut også.

Så nå er det bare å vente på at det blir kaldt slik at nyanskaffelsen kan testes.



Å få den i hus i første omgang var et prosjekt i seg selv. Vi handlet på nett hos Leroy Merlin i Mesagne. De hadde ikke ovnen på lager så den kommer fra et eller annet sentrallager. Ovnen ble bestilt slik at de skulle kunne levere 21. juni, første dag etter ankomst.  Men, leverandøren kunne heller ikke denne gang lese og forstå kart. Dermed lovte de levering den 28. Jeg ble bedt om å sende over mail med koordinater siden sjåførene kunne bruke GPS.
På formiddagen ringte de fra hovedkontoret til transportøren. Sjåføren fant ikke fram.  Jeg spurte om de kunne finne gravplassen i byen og det kunne de. Jeg kjørte dit og etter en snau halvtime var bilen der.  De kjørte etter meg hjem og bar inn ovnen. En av karene snakket engelsk og kunne fortelle at han hadde jobbet åtte år i USA. Jeg spurte hvorfor de ikke ringte meg fra bilen, men det hadde de ikke turt, siden det ikke var et italiensk nummer.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...