torsdag 17. juni 2010

kjøkken / hage / produksjon

Med grønnsakhage og bærtre blir det fort for mye til at vi klarer å spise underveis.  Første problem i år var morellene. Vi har seks morelltre på tomten og i år bar de minst like mye som i fjor. Det er litt rart, andre forteller om særdeles dårlig avling i år.
Våre moreller modnes forskjellig. Ett tre som står østenfor garasjen, er tidlig. Neste om står ti meter borte er det seneste, men det er en annen variant. I bakhagen modnet de sånn midt i mellom.  Som sagt, første tre modnet tidlig og vi spiste og spiste. Deretter plukket vi det vi maktet og gadd fra bakken. Dette ble til nesten 10 liter syltetøy.
En ukes tid senere klatret jeg i gardintrapp og i selve treet og plukket nesten tomt. Det ble til likør, 7,4 liter for å være nøyaktig.

De fem andre trærne fikk fuglene spise av uten innblanding fra oss.


I går morges kom Pasquale innom med en bærepose zucchini (squash). I tillegg har vi god avling på våre egne. Vi har spist dem i salat, stekt dem i olje og fritert dem. Nå hadde vi plutselig over tre kilo som det måtte gjøres noe med.

Sursylting ble alternativet i år som i fjor. Lake ble kokt, zucchini og løk skåret i skiver på mandolinen og lagt i laken. Etter tre-fire minutters koking havnet det så i sylteglass. Da de var gjort var jeg i grunnen litt skuffet. Det ble fire halvlitersglass av det hele, pluss mye lake til overs. Kanskje skal jeg ta vare på laken og lage en omgang til når flere har modnet.


Men det er godt å ha noe å henge fingrene  når jeg er alene hjemme. Sofie har dratt fra meg!

Men hun kommer tilbake når norgesbesøket hos barn og barnebarn er overstått. Og om en snau uke får jeg besøk av Anja og Borger. Det gleder jeg meg til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...