mandag 14. mars 2011

Bilkjøp i Italia

Etter hjemkomsten i fjor høst forsto vi at det måtte bli slutt med disse lange kjøreturene. Det tok nesten et par måneder før stivhet og smerter etter kjøringen forsvant.

Vi bestemte dermed nokså raskt at det vi måtte gjøre var å kjøpe bil i Italia. Det ble et spennende prosjekt, både for oss i Norge og for våre italienske venner.
For å begynne med det som skjedde i Norge. Jeg tok en tur til Sandnes og kontaktet Rovik Auto
Jeg forklarte at vi ikke skulle kjøpe bil hos dem, men det hadde ingen betydning for den velvilje og serviceinnstilling jeg ble møtt med. Vårt behov ble kartlagt og biler ble vist. De var relativt klare på at en Fiat Idea var en bil for våre behov. 

Så begynte letingen på nett. Mange søkesteder ble funnet og mange biler var interessante. 


Jeg har tidligere fortalt at vi har hatt privatlærer i Italiensk; William Semeraro. Hans far, Francesco tilbød seg også å hjelpe til med alt som vi trengte av assistanse.
Jeg laget et skjema på nettet med tilgang for Francesco, der jeg la inn bilene, kjørelengde, modell, pris, link til forhandler etc. Francesco tok kontakt med forhandlere for å sjekke mer. Han sjekket tilstand på bilene, prutet der det var nødvendig og lignende. Vi følte at vi var i trygge hender.
William anbefalte en forhandler i Ceglie Messapica (vår by) der han hadde kjøpt bil og blitt godt behandlet både under handelen og etterpå. Men de bilene de hadde inne var ikke det vi var på jakt etter. 
Etter en tid fant jeg et røverkjøp på nettet, forhandleren var Williams bilselger i Ceglie. Francesco tok kontakt, men bilen var allerede solgt.
Forhandleren husket imidlertid William og ville gjerne hjelpe Francesco med bilkjøp. Da han fikk høre at kjøperen var en nordmann ble han mer interessert og det viste seg at når han fikk oss beskrevet, visste om oss og bodde ikke langt fra oss. Beskjeden var da; ta med nordmannen på mandag så skal vi finne en bil til han i løpet av en ukes tid, til en pris han blir fornøyd med.
Fortsettelse følger.............

1 kommentar:

  1. de er grævla gilt å lesa bloggen deres:-) virker å være en fin plass med goe naboer.

    Ivar V.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...