torsdag 30. april 2015

Motocoltivatore IV

Det blir liksom en føljetong av tohjulstraktoren med freser, på italiensk "Motocoltivatore".

Mandag 27. april dro vi innom "il meccanico" i Villa Castelli for å høre hvordan det var med framdriften av servicen på "dyret". Men nytt starthjul som var bestilt var ikke ankommet men maskinen skulle allikevel bli klargjort for nye oppgaver på matrikkelen, også kalt Villa Serena. Så ville de komme og montere nytt starthjul når de fikk det levert

Firmaet ville gjerne være helt sikre på at alt fungerte som det skulle og tirsdag kom de derfor og hentet freseaggregatet. Det skulle monteres på motocoltivatoren og deretter skulle det hele testes på "nostra terreno" (egen eiendom) fikk vi beskjed om.

Onsdag  kveld fikk vi besøk igjen av mekanikerne

Hva de ville må i grunnen gudene vite, jeg forsto nesten ikke bæret av alt de lirte av seg. Men det lille jeg forsto var at jeg burde hatt et hjul bak fresen slik at det ikke ble for tungt å holde den i passe dybde når jeg freste. Og at jeg ikke burde bruke høyere gear enn tredje når jeg freste. Det ville motoren slite med.Jeg ble også forklart at differensialsperren fungerte utmerket og kunne være bra å bruke slik at jeg hadde jevn drift på begge hjul når maskinen arbeidet. Motoren var forøvrig i meget god stand, men de skulle skifte clutchen. (de viste fram den nyinnkjøpte delene). De har vasket og stelt traktoren, skiftet olje overalt - der ble det mye banning over den gamle oljen som sikkert ikke var skiftet siden maskinen var ny - og best av alt, de lovte at torsdag ca kl. 12 skulle de komme med dyret.

Tennene på freseaggregatet burde nok også vært skiftet, de var ganske slitte. Men jeg sa at jeg ville beholde de gamle til jeg hadde fått frest over eiendommen et par ganger. Det er sikkert mye stein som kanskje kan medføre både brukne og ytterligere slitte tenner. Tomten har såvidt vi vet aldri vært frest, bare harvet så det kan nok lure mange overraskelser både over og under overflaten.

Til slutt oppdaget de APE'n. Om jeg noensinne fikk problemer med den var det bare å ta kontakt så skulle de fikse den også. Akkurat nå er det ikke nødvendig, jeg satte på nytt blinklys tirsdag ettermiddag så nå er det bare bremselyset som ikke virker. Det må nok ordnes før EU-kontrollen neste år.

Jeg spurte også om hva moroa kostet, men det ville de ikke si noe om før dyret var hjemme.

Firmaet driver med mye rart, bl. annet restaurerer de gamle motorsykler.

En gang jeg var innom stod det to MV Agusta 1971 modeller utenfor. De skulle leveres til tyske kjøpere dagen etterpå.
Når jeg ser slikt, banker et gammelt bensindrevet hjerte ekstra hardt.



Torsdagen kom og Lamorghini Pasquale 945 ankom som avtalt. I alle fall nesten på tiden, bare en snau times tid forsinket.

Maskinen ble startet og demonstrert. Men fresing var umulig, det høljeregnet.



Nå står den og venter på bedre vær og at jeg skal bli bra i ene hånden slik at jeg klarer å få gang på den.
Hånden fikk seg nemlig et slag som resulterte i hoven finger når jeg selv forsøkte oppstart og dermed må fysiske utskeielser avvente.

1 kommentar:

  1. Hender og fresing er ikkje bare bare. Heile hender skal det helst vera.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...