onsdag 4. oktober 2017

Sempre lavoro (alltid arbeid)


Arbeid er av og til noe herk. Andre ganger er det kjekt.  
Jeg viser to bilder tatt omtrent fra samme sted men med ti års mellomrom. På første bilde viser huset tydelig, men garasjen er skjult av bjørnebærhekk. 







Neste bilde er tatt nå i høst etter brannen. Huset er nå skjult av trær som har vokst seg store i årenes løp, men garasjen viser bedre igjen. 
Det har vært umulig å få behandle baksiden med puss og kalk på grunn av bjørnebærhekken. Men nå ble den flammenes rov.  

Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe. 
Nå gikk det an å komme til for å gi fasaden en annen overflate. 

Det ble innkjøpt intonaco i Villa Castelli. For de uinnvidde; Intonaco er puss av kalk som er blandet med sement. Vann tilsettes til passe konsistens og pronto, pussen er klar til bruk. 
Sekkene er i størrelse som vanlige sementsekker og koster € 3,- 

For å pusse veggen som er ca 10-12 kvm gikk det med intonaco for ca € 5.

Bjørnebærhekken er i god gang med å vokse opp igjen så jeg pusset bare selve garasjen, ikke muren som går under og forbi. 
Om jeg skal pusse helt ned er en vurdering som må tas når buskene har vokst opp. Det er endel svimerker etter brannen på garasjeveggen også. Her er det ikke intonaco, men kalk som må til. 

Kalk selges i 25 kilos plastsekker til samme pris som intonaco og kommer i konsistens omtrent som tannpasta. Kalken blandes ut ganske tynt før påføring. Den er lett å påføre med kost. 
Jeg tok et bilde av muren ut mot veien før jeg begynte kalking og ett etterpå. 


Kalken var ikke helt tørket når jeg tok siste bildet. Om det behøves er det bare å gi ett strøk til. Det er viktig å ikke legge på for mye om gangen. 

Kalken som jeg skriver om er et relativt ukjent begrep for oss nordmenn, derfor en liten forklaring.
Kalkstein brennes til den oppnår en temperatur på ca 800 grader.  Deretter knuses steinen og tilsettes vann. Vi får da det som kalles "lesket kalk" For å få høy kvalitet er det en fordel at dette produktet lagres noen år. 
Når så den leskede kalken blir tilsatt mer vann og brukt som maling, opptar den Co2 fra luften og prosessen "reverseres" Kalkmalingen går tilbake til sin opprinnelige form og blir kjemisk sett til kalkstein. Hvis man bruker ved til oppvarmingen har man altså et helt klimanøytralt produkt. Det er ikke mye maling som kan skryte på seg slike kvaliteter.




1 kommentar:

  1. Plutselig dukket denne bloggen opp! Kjekt å lese om dere og Italia-livet. Jeg jobbet med Sofie i fylkesbarnevernet, og husker når dere startet prosessen. Og så leste jeg om dere i Aftenbladet for noen år siden. Vi har nylig kjøpt leilighet i Santa marinella, og skal overta om en uke! Grådig spennende. Håper det går bra med Sofie og helsa, krysser fingrene! Klem til Sofie fra Hilde Monstad

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...