søndag 16. januar 2022

Garasjen

 Når vi kjøpte eiendommen var garasjen nesten ferdig bygget.  Vi sluttførte kun de siste omganger med murblokker og la på tak.

Men den måtte selvsagt pusses på en eller annen måte utvendig. Jeg fikk råd fra en italiener om hva som kunne brukes og jeg satte i gang.  

Imidlertid ble ikke baksiden pusset, der var det en mannshøy bjørnebærhekk og den var, i mine øyne uoverkommelig.

Men, det har ikke vært kjekt med en mur som ikke akkurat er noe for øyet og jeg har tenkt at det kunne måtte gå an å starte opp noe motorisert redskap å få redusert høyde og bredde på hekken slik at det gikk an å komme til.  Jeg behøver ikke spørre naboen om lov, det er ingen som vet hvem som eier jordstykket.  Jeg vet hvem som bruker det, det er første mann til møllen.  Noen ganger har det vært Franchino som har sådd og høstet korn, men de fleste år har det ligget brakk. 

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg har brukt å pusse med. Jeg har snakket med andre lokale, men de klarer ikke fortelle meg hva det er jeg har brukt. Jeg har foreslått kalk, men det har jeg fått vite at det er det i alle fall ikke,   Kalk brukt som puss slik de kjenner det er kun til innendørs bruk.  Kalk til utendørs bruk er tynnet ut og brukes som maling.  Det jeg har pusset med har stått fint i snart 14 år.

Det har vært i mine tanker om jeg allikevel skulle forsøke med kalk. Men har slått det fra meg. Jeg gidder simpelthen ikke gjøre noe med det hvis det faller av etter kort tid.   Jeg trodde jeg hadde et bilde som viste en sekk som sto i åpningen, men den gang ei.  

Når man ser garasjen så kan man godt forstå at jeg vil at hele bygget skal se slik ut.  Ikke med en bakside som er tilnærmet ubehandlet slik som første bildet viser.

Her om dagen skulle jeg fortelle en annen nordmann og hvordan jeg hadde bygget et lite bord på siden av grillen. Noen blokker av Tufo murt opp og med en marmorplate oppå.    
Dette gjorde jeg året etter pussingen av garasjen.  Og mens jeg lette etter det bildet dukket et bilde av sekken som var brukt når jeg pusset garasjen.

Og ja, det er kalk, men av en type som kan brukes både inne og ute. Den kan inneholde opp mot 50% marmorpulver. Den eneste forutsetningen for utebruk er at det ikke må regne de første 48 timer etter påføringen. 
.
Nå er det ingen unnskyldning.  Bortsett fra at helsa må holde og det satser jeg på at den gjør. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...