torsdag 28. oktober 2021

Corona

Vi vet alle sammen at Italia ble hardt rammet av Covid19.  Vi vet også at vi i Norge har sluppet rimelig greit fra pandemien.

Allikevel ser vi til stadighet at det finnes folk som ikke vil vaksineres av ulike grunner.  Jeg har ikke mulighet til å vite hvorfor de har slik innstilling og jeg har ingen forståelse for at de oppfører seg så usolidarisk. 

Jeg vet også at personlige opplevelser ikke betyr at man har gode beviser.  Allikevel velger jeg å fortelle et par historier.

1;

Jeg traff en mann i førtiårene på en butikk i Sandnes i januar 2021. Det var lenge siden jeg hadde sett han og jeg spurte hvorfor. Jo, han hadde havnet på sykehus med Corona i mars 2020.  Hadde vært innlagt flere ganger, men nå gikk det bedre. Han hadde fortsatt problemer med å bruke den ene armen og meget redusert lungekapasitet. Det ville nok gå lang tid før ham var fullt restituert, hvis det noen gang kom til å skje, fortalte han. 

2;

I Ceglie er det en mann som sammen med sin sønn driver en vaskehall for biler. De gjøre en meget god jobb til hyggelig pris. Full vask og rens utvendig og innvendig for € 20 er overkommelig for en norsk pensjonist. 

Når jeg kjørte forbi i august var det stengt hver dag. Jeg kontaktet sønnen, Andrea  og spurte om de hadde sluttet av, men fikk svar at det gjaldt "byråkratiske spørsmål". En dag i september var det åpent og jeg fikk bestilt tid til neste dag.  

Andrea var alene om jobben når jeg kom. Han brukte halvannen time på vaskingen.  En stund før han var ferdig, kom faren, en mann i femtiårene, innom og satte seg ved siden av meg utenfor hallen. Han så rar ut og jeg spurte hva som hadde skjedd. Da kom det en lang forklaring. Han hadde blitt syk av Corona for fem måneder siden. Havnet på sykehus - i respirator - en drøy måned. Etterpå måtte han trenes opp til å kunne gå. Han hadde hengt over en gåstol i lang tid. Men nå kunne han endelig bevege seg for egen maskin. Han gikk som en 90-åring og snaut nok det.  Det går nok lang tid før han, om mulig, blir som før.

Han var svært interessert i vaksiner og spurte meg om vaksinasjonsgraden i Norge. Jeg sa at jeg ikke var sikker, men trodde det var ca 70%. Han likte ikke det han hørte. "Folk må vaksinere seg - ingen må gå gjennom det jeg har opplevd sa han. Og han var en av de heldige som hadde overlevd.  (Opp mot 90% av innbyggerne over 12 år er vaksinert i Puglia)

I Italia er det mye byråkrati. Det kreves papirer, signaturer, søknader, rapporter etc.  Dette hadde han, på grunn av sykdommen ikke vært i stand til å gjøre noe med og bedriften hans ble dermed stengt. (chiusi per questione burocratiche.)

Fortsatt er det strenge restriksjoner i Puglia. Det kreves munnbind for å gå i butikker, restauranter etc. Vaksinepass kreves framvist i døren til spisestedene. Uten vaksinepass - ingen adgang. Det er også streng begrensing i antall handlende i butikker. Alle ansatte bruker munnbind. Det er også mulig for bedriftseiere å kreve at ansatte som kommer i nærheten av kunder eller andre ansatte er vaksinert. De som nekter får ikke lønn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...