fredag 12. april 2019

Vedlikehold

Alle eiendommer krever vedlikehold av ymse slag. Så også vår eiendom i Italia.  
Ting slites ut og denne gang var det oppvaskmaskinen som etter 18 års tjeneste avgikk i stillhet.  
Jeg hadde på forhånd avtalt med en elektrobutikk i byen om at de skulle feilsøke den. Jeg skulle møte opp i butikken fredag kl. 10.00 så skulle jeg kjøre foran og vise vei. Jeg var der 09.45. Butikken var åpen, men herr Nacci var ikke å se. Damen i butikken prøvde å ringe ham, men kunne ikke se at det hadde noen virkning.  Kl. 10.30 dro jeg til en annen butikk for å gjøre et forsøk. Der var det mer svung og stil. Kan skjønne vi skal hjelpe. Avtalte at tekniker skulle komme, enten i kveld eller i morgen formiddag. Jeg var såvidt kommet hjem før han ringte og ba om veibeskrivelse. Det fikk han og var på plass kort tid etter. Feilsøking ble foretatt og beskjeden var at han kunne bytte noen deler og få liv i maskinen. Men, det var ikke tilrådelig. Deler var dyre, det tok tid og det var jo en gammel maskin.   Avgjørelsen var lett. Fram med lommeboken og betalte € 25 for forsøket.
  

Uheldigvis var han ferdig kl. 12.57 og butikken stenger kl. 13 for å åpne igjen kl. 17.
Da var jeg på plass og fikk bestilt ny maskin. Den ble lovet levert og installert innen 19.30. 
Men det klarte de ikke. Jeg ringte og spurte hvor de ble av og måtte avtale å møtes på veien. Når jeg kjørte foran, fant de fram. 
Det tok tid å installere. Jeg er kjempeglad at jeg bestilte montering, ikke bare levering. To mann brukte over en time for å få (nesten) alt som det skulle være. Når det er sagt, elektrikere og rørleggere har i alle fall noe felles med de vi opplever i gamlelandet. 
Bilforsikringen måtte også fornyes nå. Italiensk forsikring er dyrt. Heldigvis kan vi stoppe og starte forsikringen slik at vi ikke betaler når vi er i Norge. På den måten har det seg at den forsikringen vi tegnet i mars 2016 først nå må fornyes. Takket være vår gode kontakt Andrea d'Ippolito i Generali går det relativt greit. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...