lørdag 28. mai 2022

Blomster og frukt

 Vi har frukttrær på matrikkelen.  Blant annet har vi plantet et aprikostre og et plommetre for flere år siden.  De har ikke gitt en eneste frukt av noe slag til nå. 


Men vi har to morelltre. Og der er det frukt i mengder.  Det ene treet er har mørkere bær enn det andre og der er frukten moden.  Høyt henger de og søte er de.  For å få plukket uten fare for liv og lemmer bruker jeg gardintrapp og kutter av greina med bær på.  Da er selve plukkingen lett.  Så må steinene fjernes før vi kan sylte.  Heldigvis har vi et par redskaper som gjør jobben lett. 


Vi klarer ikke plukke alt.  Men pytt, vi plukker det vi har lyst til.


Vi har også et gammelt aprikostre. Mange greiner henger over gapahuken og der var jeg oppe i dag og sjekket.  VI har aldri hatt så mye frukt på det treet noensinne.  Og sannsynligvis blir de modne før vi setter kursen nordover.

Vi besøkte nabo Pasquale og Vita og de får ingen aprikoser i år.  De klagde på at det hadde vært frost i mars som ødela blomstringen.  Vi bor litt høyere (352 m) enn dem (337 m) og dermed var vel ikke vårt tre kommet så langt i blomstringen.  

Det kan bli atskillige kilo fra det treet. 

 Det kan nok bli noen fiken også, selv om det ikke blir så mange i år. 


Vi har hatt oss en tur på plantesalget også.  Da kom det roser og annet kjekt med hjem.


 










Jeg har hatt et større prosjekt i gang også. Øverst i det sørøstre hjørnet av eiendommen har det vokset opp et tre / busk som ikke er noe å samle på.




Etter at det har kommet nytt nett oppå muren ville vi gjerne ha klatrere til å skape liv, ikke en gammel stygg busk. Greinsaks og motorsag ble igangsatt og etter noen timer var det hele borte. Noe ble ved og resten havnet på bålet. Det gikk to-tre dager før jeg satte fyr, men det var nok til at det hele brant opp.

Jeg har fuktmåler og veden jeg saget opp til brenne tok det 5-6 dager så var fuktprosenten under 15. Og den er ekstremt tung. 




Blåregnen utenfor huset setter renninger. Først bort til muren, deretter langs muren mens den setter skudd oppover.  Den har strukket seg opp til hjørnet og fire-fem meter langs muren mot veien. I alt over 30 meter fra utgangspunktet.  Nå har den fått litt nett å henge seg i.  Jeg tror det blir bra, selv om den har fått hard medfart mens jobben med gjerdet ble gjort og mens jeg fjernet konkurrenten.

Alltid noe å gjøre. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...