søndag 5. mai 2013

Mens vi venter.....

I mai 2009 kjøpte vi et utebord hos Ikea.  Samtidig kjøpte vi seks stoler hos en lokal butikk. Stolene var både bedre og billigere enn de hos Ikea.

Alt har stått ute hver sommer etterpå, i all slags vær. Både regn og sol har påvirket materialet. Et par år etter innkjøp begynte bordet å se slitt ut. Ved neste besøk hos Ikea ble det kjøpt stoff til å behandle bordet med. Det her Vårda og kostet den nette sum av € 8 for en halv liter. Bordet så litt bedre ut etter behandling. Året etter var det like stygt igjen og jeg tok turen til butikken der jeg kjøpte stolene. Og kjøpte olje til trebehandling. € 1,70 for en halv liter.
Bord og stoler fikk behandling, men når det gjaldt bordet følte vi at løpet var kjørt. Det så ut som om det var jordslag på treverket.

Når jeg allikevel var hos Leroy Merlin på fredag kjøpte jeg en pussemaskin (€ 9,90) og sandpapir.


Vel hjemme ble prosjektet igangsatt. Pussemaskinen holdt til bordet var ferdig pusset. Og den klarer kanskje flere prosjekter også. Mer olje ble innkjøpt og når bordet var ferdig behandlet ble det nesten som nytt.

Men stolene som har hatt samme liv som bordet er like pene. De har ikke behov for pussing. De har heller ikke behov for mer olje på lang tid ennå.  Vi er en smule skuffet over kvaliteten som Ikea har levert.

Apropos Leroy Merlin. Grunnen til at jeg dro dit var at vi vil ha ny grill ute.  Den vi har hatt til nå har vært noe hjemmelaget som fulgte huset. Etterhvert sprakk gulv og vegger på grunn av varmen.

Nærbutikker og nett har blitt trålet og selv om jeg helst vil handle lokalt var prisforskjellen for stor. Jeg vil ikke gi €.100 ekstra bare for å handle lokalt.

Butikken ligger ca 4 mil fra oss. Transporten hertil kommer på €.15. Ingen upris akkurat. Det blir bare spennende å se om de finner fram. Jeg skrev kjøreanvisning (på italiensk), men erfaringsmessig får ikke transportøren med seg anvisningen.  De stopper et eller annet sted og ringer. Så må jeg kjøre og vise hvor vi bor.
Bildet viser en hvit grill. Den leveres ikke hvit, men grå. Hvis vi ønsker annen farge må vi ordene det selv. De solgte maling som kunne passe, til en avskrekkende pris. Men vi satser heller på å kalke den.  Det kan bli et helseslit å montere toppen slik den så ut, men heldigvis kommer det arbeidsfolk som skal sette opp annekset i hagen. De kan nok gi en hånd om det skulle bli nødvendig. Eller kanskje kommer en nabo innom.

Mens vi venter - - - på snekkere som skal bygge anneks.

Ofte er det kjekt å blogge om det som skal skje. Forventning er mange ganger bedre enn opplevelsen. Og når vi gleder oss på forhånd får vi mer glede enn hvis vi venter til prosjektet er ferdig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...