tirsdag 11. april 2017

Full rulle, eller i alle fall nesten...

Ikke langt fra oss, ca 3,5 kilometer på veien, og halvannen i luftlinje ligge Itria Coniglie. Fra luften har jeg fått hjelp av Google til å se hvor stor det er.

Her produseres det kaniner i stor stil. jeg har latt meg fortelle at det til enhver tid er ca 5000 kaniner der.
Jeg kjørte bortom og hadde ikke noe problemer med å få ta med meg et par av arten hjem. De var da uten skinn, nedkjølt og klar for gryten bortsett fra at jeg ba om at hodene skulle fjernes. Jeg er klar over at her i området regnes hodet som den beste delen av dyret, men det er ikke slik i min verden.
Lørdag og søndag stod det kaningryte på menyen. Suksess!
Man får tak i kaninkjøtt i Norge også. For ikke lenge siden fikk Silje tak i en dypfryst sådan. Prisen på den ene var dobbel av det jeg betalte for to her.

Mens jeg sto og kokkelerte på kjøkken på søndag la jeg merke til at teppet var blitt så mørkt i kanten. Når jeg så nøyere etter så jeg at halve gulvet var dekket av vann. Vaskemaskinen rant over!  Den var avslått, med luken oppe. Der rant det en bekk..... Fikk stengt kranen, lukket luken og satt den på tømming.  Ut med masse håndklær for å tørke opp. Det gikk til slutt. Heldigvis har vi flislagte gulv i hele huset.
Men en slik vaskemaskin kunne vi ikke ha og mandag morgen var det avgårde. Jeg tok med Terje som assistent og bærer. Min rygg var fortsatt ikke i en forfatning som gjorde løfting til en fornøyelse.
Vi dro først til Ipercoop i Brindisi for å sjekke prisene der, så til Expert, Euronics og Auchan i Mesagne. Til vårt bruk trenger vi ikke den dyreste og mest avanserte maskinen og hos Auchan fant vi en Indesit til € 199.99.

For å få den ut, måtte vi låne en tralle og som pant for trallen måtte jeg levere fra meg førerkortet. Det ble tilbakelevert ved retur av trallen.

Så kom neste problem. Det finnes ingen returordninger for brukte hvitevarer (som jeg vet om).  Derfor ble den gamle maskinen satt ut i veikanten.

Veiene her patruljeres av det som på engelsk kaltes "rag- and bones man", her heter det "racccolta  vecchio ferro e metalli" Innsamling av gammelt jern- og metallskrap.
Tirsdag kveld var den gamle vaskemaskinen hentet.


Da hadde den nye allerede fått prøvd seg to ganger med godt resultat.


Når det har blitt mørkt hører vi ugler i trærne rundt omkring. Den har en spesiell fløytelyd og dersom man plystrer tilbake kommer den nærmere og nærmere. Jeg har hatt en sittende i det store treet rett utenfor, mindre enn ti meter unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...