onsdag 1. september 2010

Uventet besøk

I går formiddag var jeg ute og sjekket bassenget, brukte hoven for å fjerne løv som hadde blåst inn i løpet av kvelden og natten. Jeg kastet et blikk bak huset og oppdaget noe brunt som beveget seg. Hester!
En flokk vallaker, åtte stykker hadde funnet det for godt å beite hos oss. Det er forsåvidt greit for oss, men kanskje ikke for eieren. Jeg kontaktet Pasquale for å få vite hva jeg skulle gjøre. Han anbefalte å ringe Carabinieri. Men, hos Pasquale er der ikke mobildekning, så jeg måtte hjem for å ringe. Carabinieri snakker italiensk! Kun italiensk. Men jeg fikk da forklart at vi hadde hester på besøk.
Adressen vår er vanskelig å formidle. Vi har ikke gate-/ veinavn, kun områdenavn. Vacc. Sacramento er gjennomkrysset av veier i alle retninger så jeg ville heller få hestene ut på veien så kunne de lettere finnes igjen.
Som sagt så gjort. Først tenkte jeg å knytte et tau rundt halsen på en hest og leie han med meg. Men når jeg viste meg med tau, stakk de fra meg. Jeg forsøkte å lokke med vann, og da kom de og drakk. På med tau! men da ble det oppstandelse. Forsøk avsluttet.


Inn på kjøkken etter kjeks som lokkemiddel.  Det fungerte på en av hestene.
De andre fulgte forsiktig etter. Meget forsiktig og veldig på vakt.


Etterhvert kom hele flokken gjennom den lille porten inn fra bakhagen og videre ferd kunne skje.

Jeg tror at det var sjefen som likte kjeksene og som gjorde at de andre fulgte etter. I alle fall var det den største av alle åtte.

Det gikk tålig bra å få den ene med meg, de andre ville helst se seg om i resten av hagen før de fulgte etter.

Etter hvert fikk jeg den "store" ut på veien, de andre fulgte etter smått om senn etter diverse omveier.

Sistemann ut hadde vært en tur innom grønnsakhagen. Men heldigvis uten å ødelegge noe av det nyplantede.


Og så var også sistemann ute på sin videre ferd langs veiene i vacc. Sacramento.



Porten ble stengt - problem løst.

Nabo Mimmo har fortalt at de også var innom søndag for halvannen uke siden. Kanskje de trives bedre hos oss enn hos eieren?

Pasquale kom innom onsdagkvelden og fortalte at det ikke var Carabinieri som skulle kontaktes, men Polizia Forestale. (skogspolitiet)  Her er det så mange typer politi at man går helt i "baddel".
Vi har Carabinieri som vel best kan sammenlignes med det vanlige norske politiet.
Så har vi

  1. Polizia municipale
  2. Polizia Fiscale
  3. Polizia Regionale
  4. Polizia Forestale
  5. Polizia di Frontiera Marittima
  6. Polizia Stradale
  7. Polizia Postale
  8. Polizia Segreteria
  9. Polizia di Frontiera Area Aeroporto
  10. Polizia Nationale
  11. Polizia di Stato
Det er sikkert flere "avdelinger", men disse er vi sikre på. Polizia Fiscale har vi sett i aksjon på markedet. Der kom en mann i sivil bort til en dame, legitimerte seg som  Polizia Fiscale og ba om å få se alle kvitteringer på det som hun hadde kjøpt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...