søndag 26. juli 2015

Mer takarbeid og sånt

Etter ti dager er fortsatt ikke det  nye taket på plass. Trelasthandleren i Ceglie har ikke fått materialene på tiden de er blitt lovet levert. De kom nå på torsdag, dagen før fristen for ferdigstillelse.

Jeg var bortom på fredag for å høre hvordan det gikk og fikk forklaring på situasjonen. Da var allerede dragerne saget til og klargjort for beising. Jeg minte dem på at det var avtalt at prisen ble redusert med € 50 for hver dag de ble forsinket og da ble det fart i sysakene. Samme ettermiddag kom snekker Francesco og begynte å plassere festene på huset. Mens han holdt på begynte tordenværet og det var umulig å jobbe mer. I løpet av et par timer kom det ca 30 mm nedbør.




Lørdag morgen kom lastebilen og treverket ble båret inn i gårdsrommet.






Lørdagen ble benyttet til å beise materialene av den ene av brødrene som skulle jobbe i dag.





Den andre boret hullene til bjelkeskoene.
Syv bjelkesko skal holde seks meter lange bjelker på 20 x 10 cm som skal gå fra huset og bort til en drager som ligger over søylene i andre enden.

De har lovet å komme tilbake på mandag for å gjøre seg ferdig. Om de klarer det så dropper jeg dagmulktene. Det kan være viktig å holde seg inne med gode bedrifter. Det er samtidig viktig å gi beskjed om hvor skapet skal stå.
Når jeg ikke trekker noe fra blir det plusspoeng til oss i og med at forsinkelsen var utenfor deres kontroll.

Force majeure trumfer dagmulkter.


Etter regnet regnet jeg med at jorden var perfekt til fresing. Villdyret som er kommet tilbake fra verkstedet ble startet opp og grønnsakhagen fikk en runde.  Det gikk som en drøm.
Men jeg har tenkt at jeg vil forsøke å lage et redskap til å henge bak traktoren til å rote opp stein i bakhagen før jeg freser der. Om jeg får det til er en annen sak. Kanskje å bruke kraftig armeringsjern som blir sveiset sammen og forsterket kan bli forsøkt. Om det går er det bra, om ikke er det et (nesten) gratis forsøk.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...