torsdag 6. juli 2017

Kalking - og bilservice

For å ta det siste først.  Ryggelyset og dermed parkeringsensoren sluttet å virke.  Jeg tenkte at det nok var en sikring som hadde røket og siden å skifte sikringer på moderne biler krever høyskole kjørte jeg innom et verksted i Ceglie for å få jobben gjort.
Men nei, det var ikke sikringen, det var nok bryteren fokk jeg forklart. "Kan du komme tilbake i morgen tidlig?" Det kunne jeg og når jeg møtte opp fikk jeg samtidig spørsmål om kanskje det var på tide med olje- og filterskift. Etter å ha kontrollert servicelappen fra forrige service måtte jeg medgå at så var tilfelle.
"Kom tilbake om tre timer, så skal det være klart" var tilbakemeldingen. Tre timer er lang tid og etter at nødvendig frisørbesøk bar unnagjort ble det endel vandring omkring i Ceglie.  Det er en vakker by, men etter et par timer i varme gater holdt det for mitt vedkommende.

Når jeg kom tilbake ble jeg fortalt at det måtte gjøres andre ting også. Noen lager og kanskje registerreim.  Det får jeg vente med til høsten.  Regningen for denne gang ble € 170,  (1618 kroner) Pris i Norge; ca 4500.

------

Murene ved innkjørselen til huset har lidd vondt de siste år. Vær og vind tærer og gjør vedlikehold påkrevd.  Heldigvis er materialer rimelig.   Jeg har blitt anbefalt en forhandler i Villa Castelli som selger den beste kvaliteten og der dro jeg og kjøpte 3 sekker Intonaco som er en blanding av sement og kalk. Tilsettes vann, blandes og hviler et kvarters tid før det påføres. Det selges to typer, en til å ha som første påføring og et til ytterste pusslag. Jeg gikk for type en, som er den dyreste og koster € 3 pr sekk.
Først ble all løs gammel puss fjernet med en gammel øks. Deretter ble det høytrykkspylt og deretter pusset på våt mur
Selvsagt kjøpte jeg dobbelt så mye som jeg trengte og kunne dermed forsyne beboerne i Villa Felizia med tilsvarende mengde.
Når det var tørket neste dag, ble det hele kalket.  Kalk selges samme sted, men i plastsekker som kan holde seg i årevis. Kalken har konsistens som tannpasta og blandes ut med vann til den blir tynn som maling og vel så det.  Prisen pr sekk er  € 2,50 og en halv sekk var nok til å kalke hele murene.

Nå gjenstår å høytrykkspyle innkjørselen. Det må vente til temperaturen blir slik at heteslag unngås.  Det var heise varmt å kalke når det er vindstille og oppunder 30 grader. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...