tirsdag 28. april 2009

Fornøyd? Både og.



Været er vi ikke ganske fornøyde med. Det er fortsatt for mye regn og ikke så varmt som vi hadde håpet. Vi sjekker værmeldingene hver dag og alt ser bra ut om tre-fire dager. Men det ser ut som om disse tre-fire dagene bare forflytter seg. 
Cisternen er full til stadighet, vanning må vi bare gjøre når vi planter, slik som i dag når vi hadde stjålet en aloe vera på turen heim fra byen. 
Byen, ja. Det er Ceglie Messapica. Vi skulle inn i går for besøk hos frisøren, men heldigvis fortalte Pasquale at alle frisører har stengt mandager. Så det ble tirsdag i stedet.  Jeg har vært hos "min" frisør flere ganger og alltid vært fornøyd, både med klippen og prisen på € 8.  I dag skulle også Sofie prøve en frisør rett på andre siden av gata fra "min". Mye venting for henne, med etterhvert satte de i gang. Først vask - tre innsåpinger og skylling.  Deretter klipp foretatt av sjefen sjøl. Deretter ny vask med to innsåpninger, så etterklipp, føning og annet som følger med. Sofie ble meget fornøyd hun også. Både på utførelsen og prisen som ble € 19.

Deretter ble det lunch på "Trattoria Pugliese" Husets antipasti - 10-12 forskjellige småretter, deretter hadde Sofie pasta med tomatsaus og Livar frityrstekt blekksprut.
Mange av oss har spist blekksprut i Spania. Der får vi noe seigt viskelær.  Her i Puglia er blekkspruten sprø og bare deilig.  Jeg måtte spise fort, for ellers hadde mesteparten gått i Sofie. De som kommer på besøk til oss i sommer, skal også taes med til denne trattoriaen. 

Vi måtte også til Villa Castelli en tur. Jeg hadde betalt € 50 for å lade telefonen, men hadde ikke fått noe valuta for pengene. Jeg inn på butikken og sa at det ikke virket. De begynte på en lang tirade om at nummeret ikke var gyldig etc. Da forlangte jeg pengene tilbake og da ga de seg og betalte tilbake. Jeg dro innom på en annen telebutikk og der var ladingen i orden etter 4-5 minutt. Jeg tror de kanskje tenkte at dette var utlendinger på gjennomreise og kunne lure dem. Men det vart dei blåe for.

Flere ganger har jeg tatt en tur oppetter veien her for å lete etter vill asparges. 
Det ser ut som om det er slutt nå. I går ble det bare to - tre stykk og de begynner å bli bitre. Men vi har plukket mye i løpet av de siste ukene. De har bare havnet i steikepanna en gang, resten er spist rå. Og de er gode, mye bedre enn dyrket asparges.


Til venstre vises slik asparges"busken" ser ut. Midt inni kommer det nye skudd opp.

Bildet viser den største aspargesen jeg har plukket i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...