lørdag 6. april 2013

Sex, crime and rock'n' roll og litt til

Ja, du leste riktig.
I Martina Franca er det er restaurant som vi frekventerer ofte. Il Baretto er navnet og innehaveren ser ut og oppfører seg som en engelsk butler.  Vi har hatt noen minnerike måltider der.

Fredag kveld var det annonsert spesialkveld;

God mat, god drikke og skuespillere som laget et krim-mysterium rett foran øynene på oss.















Mye Rock'n' roll også selv om musikerne (skuespillerne) mimet til musikken.




Jeg hadde bestilt bord til seks personer, men Aksel og Lise Lotte måtte melde sykdomsavbud. dermed ble det bare Gaute og Signe Birkeland og oss to som utgjorde den "norske bordet"


Vi fikk ikke rett løsning på hvem morderen var, men det gjorde ingen ting.

Det er kjekt å delta i lokalsamfunnet og det som skjer. Samtidig som vi har glede av det, gi det kjærkomne inntekter til de som sliter i et kriserammet land.








Apropos krise. Når vi skal handle maskiner og utstyr har vi tidligere brukt å dra til Leroy Merlin, et fransk konsern med supermarkeder med hus og hage som satsingsområde.  For et par år siden kjøpte vi jordfreser der. Alt var fryd og gammen til den plutselig stoppet. Jeg leverte den inn til et lokalt verksted for service og fikk den fikset. Samtidig fikk jeg beskjed om at kileremmene var nesten utslitt og må€tte skiftes snarest. Ved neste besøk hos Leroy Merlin ba jeg om å få kjøpe kileremmer. Men nei, slikt hadde de ikke på lager og kunne heller ikke skaffe. Men de hadde en reparatør i Ostuni, bare 15-16 km fra oss som hadde lager på reservedeler .. . . . .
Lørdag demonterte jeg jordfreseren og tok de utslitte kileremmene med meg til Ostuni. Mitt spørsmål om reservedeler utløste en tirade om Leroy Merlin, ansvarsfraskrivelse etc. Ingen kileremmer å få.
Jeg måtte dra derfra med uforrettet sak. Det viste seg at "min" spesialbutikk i nabobyen Villa Castelli kunne hjelpe. Kileremmer måtte bestilles og kunne hentes mandag ettermiddag.
Igjen god service fra de små lokale når de store internasjonale kun er ute etter engangsalg og gir blaffen etterpå. Nå har vi lært - tror jeg.  Det skal meget gode tilbud til før vi handler andre steder enn lokalt.

Dette er så forskjellig fra norske forhold at man blir helt satt ut av og til.

Når det er sagt, vi skal kjøpe en bod til å ha i hagen. Vi ville handle lokalt og fikk tilbud fra en trelasthandel. € 1350.- Jeg slo ikke til der og da, men kom tilbake en ukes  tid senere. Da var tonen en annen. Han kunne selge meg billigere enn det han hadde først sagt - påstod han.  Det hadde jeg liten tro på men selvsagt skulle jeg høre tilbudet. Da var prisen € 2500,-.
 Og det som jeg hadde fått pris på € 1350 på var plutselig steget til € 2000 pluss frakt + beis + taktekking.  Jeg påstod at dette var for dyrt og at jeg kunne få det billigere på internett. Det hadde han ingen tro på, han hadde uslåelig pris.
Han har sikkert uslåelig pris på mange produkter, men hageboden som jeg fant på nettet var litt større og mange hundre euro billigere.
Nå venter jeg svar på hvilke krav som settes til fundamentering. Hvis jeg kan klare meg med å lage et fundament for hver langside blir det mindre arbeid enn hvis jeg må lage en hel platting.


Slik går no dagan.....


1 kommentar:

  1. Det er vel så opp og ned med Leroy tenkjer eg. I botnen er eg grunnleggjande samd i at lokale butikkar ER best. Far hadde eit motto: Handle heime, det er dyrt å køyre. Eg skriv under med dobbel strek. Likevel: Leroy Merlin selde meg ein høgtrykkspylar som virka to timar. No problem å få levere inn att og få kjøpet heva eller bytte til annan type. Det beste er vel kanskje å kjøpe fresar med kardangdrift av rotoren, kanskje ein då slepp unna kilereimsproblematikken.

    SvarSlett

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...