fredag 10. juli 2009

Borger av Ceglie Messapica og tur til sjøen etc

Nå er jeg godkjent. Jeg har fått Attestazione di iscrizione Anagrafica di cittadino dell'Unione Europea.

Formelt bosatt i Ceglie Messapica. Formelt borger av EU. Det gleder en gammel JA-mann. Og nå kan jeg få Italiensk Identifikasjonskort mot å fremlegge tre bilder av ansiktet. Det tror jeg at jeg vil. Det kunne vært interessant å bli spurt om identifikasjon i Norge, legge fram et Italiensk og få skryt over hvor godt jeg snakker og forstår norsk!

Flere dager har vi vært uten internett. Det måtte komme en fyr fra leverandøren og sette opp PC'en på ny. Det var visst snakk om endret dns nummer. Gresk for en sekstiåring. Men de kom, med et smil og fikset opp.
Så nå er mail lest, faxebook oppdatert, blogger skrevet og lest. Og om en ukes tid får vi ledning slik at vi kan få bilder over fra kamera til PC. Fårhåpentligvis.
Og nå skal vi avgårde til tannlege med Sofie. Hun har knekt en midlertidig tann som står på stift.

Og Iphone virker igjen. Nå kan jeg ta bilder, sende og laste opp til bloggen, slik som her;
Og her kan alle se hvor varmt vi hadde det den dagen vi dro til stranden. Bildet er tatt fra kontrollpanelet i bilen. Det verste er at den samme dagen var det "bare" 31 grader hjemme.


Men det var godt med havluft og sjø til å dyppe legemet ned i. Vi måtte uti nokså regelmessig og det var deilig. Litt langgrunt så det blir en bra plass for barnebarn når de kommer.



Hjemme har jeg begynt på jobben med å felle neste tre. Et stort bartre står bare to-tre meter fra terrassen rundt huset. Og flisene på terrassen har begynt å sprekke. Sannsynligvis er det røtter fra treet som vokser innover under terrassen og huset.
Så lite vi enn liker det, må treet vekk. Og det står kloss i muren så det kan ikke felles på normal måte. Så nå er det satt opp stige og greiner sages. Farlig arbeid men det må gjøres. Når greinene er borte kan selve stammen sages bitvis slik at den faller ned hos naboen. Vi må nok bruke tauverk i tillegg. Å bare la det falle selv, kan bety at store tunge biter faller og ødelegger muren. Mye mer ved og mye arbeid. Og stritt i 26-30 graders varme.

Og jeg har laget limonade for kjøling og lesking. 3,5 dl sukker kokes med 2,5 dl vann. 7 sitroner skrelles og skrellet has i laken. Deretter presser juicen fra sitronene og blandes sammen med avsilet fra lake/skall. Dette blander vi som saft sammen med vann med fres. (frizzante) Herlig og forfriskende. Og billigere enn ordinær juice.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...