onsdag 12. juni 2013

Vedaskog og sånt.

I bakhagen var det tre tujatrær som lente seg over naboeiendommen. Han som eier jorden er her bare fire-fem ganger i løpet av sommeren. Han bor i Conversano, ca 6-7 mil herfra og på tomten har han bare noen unge oliventre.

Tidligere har han bedt meg om å fjerne de store trærne som lente seg over eiendommen, eller i hvert fall greinene. Jeg vil ha fred med naboene så jeg saget ned de store trærne i fjor.

For å komme til med traktor til bakhagen vår må vi kjøre over hans tomt. Det har vi fått tillatelse til. Og i dag kom en nabo, Suleyman med traktor og harvet hos oss. Da benyttet jeg anledningen til trefelling.  Først til Villa Castelli for å kjøpe tau og karabinkroker. 20 meter kraftig tau til € 0,80 pr meter.
Det viste seg at det var for langt slik at vi la det dobbelt. Med godt resultat. Suleyman på traktoren og jeg med motorsaga.  Da la trærne seg på vår eiendom.  Det ble litt nedtur, et morelltre knakk av vekten av en tuja.  Men, pytt, pytt, det kommer nok nye greiner og vi har fem andre trær som kan gi frukt.

Suleyman var lei seg og tilbød å plante nye trær i vinter. Han hadde mange grunnstammer og skulle pode gode moreller på disse. Hvis jeg ville......bare gi beskjed.

Han vil også ha høner og så med stor interesse på vår "pollaio" - hønsehus. Han har ingen erfaring så han gjør som Bonderøven på dansk fjernsyn, "suger til seg" erfaring fra andre.  Han ble imponert da jeg fortalte at jeg tidligere hadde drevet gård i Norge.

Etterpå var det motorsaging for å kappe stammene i passe biter, klar for eventuell kløyving.


Jeg skal i alle fall ikke gjøre samme tabbe som i forfjor da jeg kjørte greiner av tuja i kompostkvernen.  De er så fylte av kvae at motoren brente seg. Noe som medførte innbytte i ny kvern. Men nå er ettårsgarantien over og man må være mer forsiktig.

Dette er tungt arbeid, ikke minst fordi jeg har en motorsag av heftig størrelse. Det blir lettere når Geir kommer nedover. Han har nemlig tre små motorsager med seg. En til Gaute, en til Geir og en etil meg. Alle innkjøpt på Jula for 500 kroner pr stk.  Faktisk mye billigere enn det man kan få slikt her for.  Kanskje kvaliteten er deretter, men for femhundre er det verdt et forsøk.

Vi gleder oss til Geir og Oddvar kommer, de har nemlig også med seg en kasse bøker og forskjellig annet til oss. Og vi har en overraskelse til Geir.

Når det gjelder hønene våre så har vi i dag fått fire egg. For første gang i år. Vi kjøpte fire nye i begynnelsen av mai. En svart, en brun og to spraglete. Det viste seg etter en tid at den ene av de spraglete slett ikke var høne. Han flyttet bosted til Pasquales hønsegård.  Den andre var blind på det ene øyet. Dermed ble avstandsbedømmelse vanskelig og vaglet uoppnåelig. En natt kom reven på besøk, tok seg inn under hønsehuset, rev hull i nettet og forsynte seg.  Hønekrologen har Geir skrevet  i sin blogg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

SLUTT

 Så er eventyret over.  Etter at paret fra Belgia trakk seg fra handelen satte megler i gang igjen.  Vi ba ham sette opp prisen til 110.000,...